Turid vinner

 Igår var det björnbärstävling i DTBK. De har en serie björnbärstävlingar med olika teman, där ett specifikt hinder skulle tas två gånger. Den här gången var det balansen som var temat. 

Turid var jättetaggad och starten var riktigt svår eftersom hinder två var en wrap och sen kom balansen som hinder tre. Med en snabb hund som Turid är det svårt att ens hinna fram till balansen och jag var inte helt säker på att Turid skulle ta wrapen så självständigt som behövdes och samtidigt se i ögonvrån att jag springer åt ett helt annat håll, så det blev en verklig utmaning! 

Som tur var fanns ett upphoppningshinder vid sidan av tävlingsbanan så vi kunde träna några gånger på den där wrapen innan, även om utrymmet inte medgav samma vinkel som på tävlingsbanan. 

Vi har tränat in Running på balansen, men det var länge sen vi faktiskt tränade på just det, så jag hade inga större förhoppningar att det skulle fungera idag. Bestämde mig för att köra hela banan och inte göra om ifall det skulle bli fel någonstans, tänkte att Turid, som vibrerade av lust att köra agility skulle få ha riktigt kul och uppleva tävlingssituationen positivt. 

I starten hade Turid väldigt svårt att sitta stilla, men med en omsättning insåg hon att det inte är någon idé att tjuvstarta och tog sen wrapen riktigt snyggt. Jag kom förstås på efterkälken mellan hinder två och tre men ropade nästa hinder och faktiskt, Turid lyssnade och drog igenom tunneln medans jag genade och gjorde ett blindbyte till nästa hinder med ett ut-kommando och vi tog oss genom banan med en liten vägran och två missade kontaktfält, och eftersom ingen var bättre och snabbare än vi blev vi vinnare på första loppet. I det andra loppet fick vi en andraplacering så vi var väldigt nöjda med kvällen 😀. 




Kommentarer