Aaaj! Vad gör vi nu?


Ajjj! 

Halkade på en isfläck och föll så illa mot ett bord så några revben fick sig frakturer. Ont ont och svårt att röra sig. Inga långpromenader, ingen yvig träning, har bara försökt att härda ut med hjälp av alvedon och ipren. Nu har det gått en dryg vecka sen dess och jag börjar oroa mig för mina planer för Dottir, pre-agilityträningen och annat som kräver en rörlig förare. Det lär ta lång tid att läka revben har jag förstått. 

 Så vad gör vi nu?

 Började morgonen med andningsövningar och yogameditation som gav mig ny energi och lust att starta upp träning i  liten skala, nåt enkelt så att vi båda fortsätter bygga tillit och samhörighet inför framtida träningar och tävlingar. 

Vad är då inte bättre än tricksträning!? 

Kul och bra att vi fortfarande kan få stöd och hjälp av bästa Marie från Svenska hundsportsakademien (sen inspirationen via trickskalendern i december) och kan jobba vidare med de små detaljerna. Att lära sig lära är en konst och fint att få hjälp om man fastnar och inte kommer vidare. Hundträning är ett "hundgöra",  det tar tid och kräver engagemang, men oj, så kul när man ser resultat. 

En söt bild på Dottir med tassarna självständigt lagda i kors och hålla dem stilla där var dagens mål. Att få Dottir att lägga en tass över den andra var en utmaning och inte alldeles lätt när vi började. Vi har sen tidigare tränat in "tass" för att Dottir ska lägga tassen i min hand. Nu tog vi det vidare till att min hand visade mot andra sidan av andra tassen, så ganska snabbt förstod Dottir vad jag ville. Döpte beteendet till "tass-över" och ska putsa lite mer på beteendet så det räcker med ett verbalt kommando utan att jag ska behöva visa med handen. Här finns lite filmsekvenser från träningen: 











 

Kommentarer