Utställning och ännu en agilitytävling

 

DOTTIR

Idag åkte vi åt varsitt håll, maken och jag.  Dottir skrattar gott åt vår utflykt.

Dottir och jag for till Rättvik för en utställning. Nybadad och nyfälld med en fin men tunn päls eftersom varje gnutta underull var borta. Tur att täckhåret inte fälls 😅. Varje utställares mardröm, att domaren inte gillar en urfälld hund. Men eftersom detta var en inofficiell utställning, brydde jag mig inte om just det. 

Vi skulle testa på utställning på riktigt, fast ändå inte.
 - På riktigt för att det var som det brukar vara på utställningar, domare, tält, hundar och folk överallt och konkurrensklasser. 
 - Fast ändå inte, för att det var en inofficiell tävling. 

Vi har redan fått en exteriörbedömning under pandemin. Då fick vi en bokad tid i en lokal och gå in en i taget för att bli bedömd av en domare. Dottir, och Turid som också var med, fick båda Excellent. 

Den stora skillnaden idag var alltså att det var utomhus och att det var mycket folk och hundar. Det var inga problem för Dottir som är en mycket social hund. Det som var svårt, var att gå runt i ringen, där fanns så många spännande dofter i gräset att Dottir blev lite spattig och glömde att gå fint vid sidan av mig. Jag erkänner att jag inte tränat särskilt mycket på det, knappt alls om jag ska vara ärlig. Vi har tränat fotgående i samband med några rallymoment, men det är ju inte samma sak som att bara gå runt, så Dottir passade på att stoppa nosen i marken istället så fort hon fick tillfälle. 

Nåja, domarens utlåtande var ändå väldigt bra, så vi är nöjda med tillställningen och att vi även fick ett HP.  Så här står det på diplomet: 

17 månaders tik, bra storlek och proportioner, feminint huvud med bra bett, något runda ögon, fin överlinje, välkroppad, tillräcklig benstomme, ännu något ostabil i sina rörelser, bra pälskvalitet men saknar underull för dagen. Trevlig och välvisad.




                                                                          TURID

Turid fick en tur till Västerås med husse. Med ett nollat lopp knaprade de ihop en andraplats i agility och en pinne (nr 4 i ordningen). Nöjda och stolta blev det en kvällsbild på kullen ovanför Norrlingan, vår härliga badsjö.   

Kommentarer