Tomtehoopers och rallylydnad




Vad gör man idag på luciadagen efter att luciatåget från Tällberg tågat ur rutan? Halt och gråtrist ute... - vilken tur att vi har en inomhushall inom räckhåll! Eftermiddagen är räddad. 

Jo, för vi tränar lite tomtehoopers som JyckeFixHoopers utmanat oss med. En smart idé med en bana som man kan ta åt båda hållen. Dottir, Nikko och jag testade den första banan, "Kniven 1" idag. 

Det tog en halvtimme att bygga upp banan med de rätta måtten, så det blev drygt 10 min/hund att träna. Bäst idag var Nikko, som kan sin sak ifrån agilityn och är noga att lyssna på mig och göra som jag säger. Hade själv inte tid att ta på mig skorna (dumt!) så jag var lite vinglig i svängarna, men Nikko var duktig! 

Dottir hade tränat annat i två timmar innan, så hon var inte överförtjust i Hoopers idag, men gjorde ändå ett par fina rundor. Dock var för ovanlighetens skull, Nikko 0,31 sek snabbare än Dottir, så det ska han hedras för!





Här är en stilstudie på Dottir som just fokuserar på att sitta så fint som möjligt innan utförandet av ett moment i rallylydnadsbanan i SHC. Hon är riktigt duktig, så det är bara att fortsätta träna så vi kanske kan ta oss ut på rallytävlingarna i vår. 


 

Kommentarer